torsdag 15 april 2010

Tivoliartad sydsvenskan.se

Jag har länge läst svensk och engelskspråkig dagspress på webben, gratis kunna ta del av det bästa som detta skrivna ordets media levererar varje dag. Många av de mest läsvärda sidorna är redigerade på ett smart, intelligent sätt så att man hittar material man inte visste fanns.

En av mina favoritsajter är engelska the Guardian som lyckas kombinera nyhetsflödet med de tunga kvalitetsanalyserna på ett föredömligt läsvärt sätt. The Guardian är en tidning som inte ber om ursäkt över att vara tidning eller försöker flirta med den flyktiga nätbesökaren genom att klä sig i grälla, sociala flirtiga snuttar.
Det senare har min lokala morgontidning lyckats med i sin omgörning på webben. På sydsvenskan.se vill man gärna se sina nya kläder som lätta och begripliga att använda. Men i mitt tycke glömmer man bort – eller försöker dölja – att man är en morgontidning. Inte en annonsspäckad nyhetsportal eller en braskande kvällstidning.

Det finns säkert en hel del goda, smarta och affärsmässiga motiv för de nya webbkläderna, men i mina ögon tar sydsvenskan.se ett steg i helt fel riktning – istället för att stärka sin publicistiska oberoende ställning och ge sammanhang i den alltmer splittrade världen, utvecklar man sig mot ett tivoliartat nyhetsfladder.

Inga kommentarer:

Bookmark and Share