fredag 14 mars 2008

Om nyhetsjunkies och nätverksnarkomaner

Alltfler genomarbetade kritiska analyser kring den utslätade kunskapsnivån når oss medie- och internetbrukare. Vi lever med korta fragmentariska texter på nyhetssajter, ändlös returinformation och noll faktakoll. Vi förvandlas till nyhetsjunkies och sociala nätverksnarkomaner som inte kan leva utan Facebook, Messenger och andra nätverkssajter.

Detta flöde underhålls av IT-industrin som ständigt förenklar det för oss användare och uppmuntrar do-it-yourself nöjen som YouTube. Men det som kallas webb 2.0 revolutionen leder i själva verket till en kult av amatörismen menar IT-experten Andrew Keen, som arbetar i Silicon Valley, i sin nya bok ”The Cult of the Amateur”.
Jag har inte läst den själv men på sydsvenskans ledarsida refererar skribenten Bengt Lindroth Keens stridsskrift på detta sätt: ”Webb 2.0 gynnar det snabba och fort förkastade. Inte det tålmodigt och långsamt utprövade. Amateurism is the King. Webb 2.0-amatörismen får äta de fattiga frukterna av sin egen allt magrare sådd. Det leder med tiden till kulturell skörbjugg. Inte till förnyelse. ”

Det är både en tänkvärd analys och en konservativ svartmålning, värt att reflektera över. Börja med att googla Andrew Keen på nätet och leta upp hans wikipedia sida. Där finns mycket stoff men också mycket akademiskt inriktade texter kring hans analyser av nätet. En läsvärd sida är bloggen som BBCs nyhetsmagasin Newsnight publicerar. Där kan man läsa exempel på Keens sarkastiska slutsatser om hur bloggkulturen förenklar och trivialiserar den offentliga debatten. Som denna beskrivning av det enligt honom "normala" innehållet på YouTube : “showing poor fools dancing, singing, eating, washing, shopping, driving, cleaning, sleeping, or just staring at their computers.” Det är stimulerande elakt !

Inga kommentarer: