Sydsvenskan gör idag en stor special om fildelning, med "idolporträtt" av Pirate Bay skapare och en inte alltför kritisk granskning av bakgrunden till denna ”folkrörelse” signerad Anders Mildner.
Så här skriver han : "Den fria tillgången till information utmanar nu med stark kraft alla maktstrukturer. Vi brukar ju prata om den svenska folkskolans effekter på samhället. Vad kan man tänka sig händer i ett läge där all världens böcker, alla världens filmer, all världens musik, ja, all världens samlade digitala kunskap blir tillgänglig för alla människor på hela jorden?"
Det finns bara ett "litet" problem i resonemanget - all denna kunskap har skapats genom att någon lagt ned sitt arbete, sitt kunnande och sin tid på att skapa det. Tid är för de flesta av oss = pengar. Och sålänge vi inte lever i den utopiska värld där alla har medborgarlön, måste även kulturskapare ha mat på bordet och tak över huvudet. Detta "lilla" problem nämner inte sydsvenskans skribenter. Mer än i en hänvisning till affärsmodeller som Spotify och Wired-gurun Chris Anderson som agerar ambassadör för Googles gratismodell på nätet.
Upphovsrätt är inte ett antikt begrepp, det är i allra högsta grad med i den journalistiska vardagen. Den handlar om rätten till sitt arbete som skribent eller som fotograf. Som konstnärlig skapare. Personligen hoppas jag att Sydsvenskan skrivit bra avtal med sina skribenter så de får ersättning för den elektroniska publiceringen av sina alster i den Pirate Bay pdf-fil som tidningen lagt ut för att sprida kunskap om hur man fildelar...för det har ni väl ???
söndag 8 februari 2009
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
3 kommentarer:
Du undrar om avtalen med oss medverkande skribenter angående spridningen i pdf-version. Jag kan svara att vi alla gav medgivande. Däremot erbjöds ingen ytterligare betalning. Arvodet var överenskommet långt innan idén om pdf-version kom upp på bordet.
Jag ser heller inget skäl till att få mer betalt bara för att webb-publiceringen kompletteras med en publicering via The Pirate Bay, av samma digitala pdf-version.
Trots 10 år som fildelningen har pågått finns det inga larmrapporter och/eller forskningsresultat som kan stödja uppfattningen att den på något sätt hotar samhället - branschen eller alla dess sk "kulturarbetare" - tvärtom: http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1058&a=881232
Därför är ditt problem endast ett fiktivt problem utan substans - dålig propaganda helt enkelt -
Problemet med tänkare som du är att de sitter fast i konventioner - regler och attityder som hör den "reella världen" till och som tror att alla dessa untan vidare kan appliceras på den sk "cyber världen" - Tyvärr fungerar "cyber världen" på ett helt annat sätt och alla dessa tusentals miljoner människorna som regelbundet lever där för kortare och längre stunder har fått helt andra attityder.
Tänkare som så självsäker tar avstånd från detta faktum och som kommer med tvärrsäkra argument som eventuellt kan gälla i den reella världen kommer aldrig att förstå att Internet inte bara är en värld för sig - med en egen uppsättning regler - konventioner och attityder - utan att den även har haft revolutionerande effekter på den reella världen och människors uppfattning om sin omvärld
Sådana tänkare vill inte lära sig något nytt (genom att t ex sätta sig in i hur det fungerar) - se - och höra annat än det som passar deras egen trånga värld.
Jag ser definitivt möjligheter med de nya ekonomierna som kan skapas på nätet, men även där måste man som kulturskapare överleva på sina verk. Änsålänge handlar det mesta i nätekonomierna om att sprida vidare alster som skapats för biograf, för tryck eller för traditionell TV ( undantaget musik som snbbast hittat modeller för spridning via betaltjänster ). Hur skapar en producent en vettig ekonomi för en filmproduktion på nätet om man INTE kan ta betalt för de unika besökarna utan ens verk sprids vidare genom fildelning? Det är en ekvation som inte går ihop.
Skicka en kommentar