tag:blogger.com,1999:blog-5738636268062417671.comments2009-11-28T09:24:26.501+01:00MEDIEOMANUnknownnoreply@blogger.comBlogger29125tag:blogger.com,1999:blog-5738636268062417671.post-72210606594107298342009-11-28T09:24:26.501+01:002009-11-28T09:24:26.501+01:00Tack för svaret Thomas. Jag läste hela ditt inlägg...Tack för svaret Thomas. Jag läste hela ditt inlägg och din poäng om komplicerad processer och dyra projektledare är relevant i det enstaka fall du referar. Tidningens rubriksättare nappade på din "krok" och "Mindre pengar kan ge mer kreativitet" speglar inte hela sanningen i din text. <br />Samtidigt finns det fler exempel på offentliga satsningar som genererar nya möjligheter för kreativa företag att växa. Ett exempel är nätverket KRUT - http://www.teknikbyn.se/pages/Krut - som jag blev uppmärksammad på under Generator 2009 konferensen. Jag är producent, inte statistiker, så jag kan inte rakt av leverera ekonomiska fakta och belägg för vilka positiva effekter insatserna gör. Men skall söka fler argument på http://kulturekonomi.se/.@thosonhttps://www.blogger.com/profile/16486125581098632201noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5738636268062417671.post-55707701366223447252009-11-28T08:11:33.775+01:002009-11-28T08:11:33.775+01:00Tack Thore för din kommentar till min krönika från...Tack Thore för din kommentar till min krönika från Generatorkonferensen!<br /><br />Försökte lägga in en kommentar till artikeln på Newsmill, men det funkade tyvärr inte av någon anledning.<br /><br />Tyvärr missuppfattar du mitt budskap. Krönikan tar utgångspunkt i Karin von Schencks kommentarer i paneldebatt och som du också citerar i din text. Allt för många stödåtgärder kommer aldrig kreatörerna till godo, utan fastnar i en tjockt lager av ansökningshandlingar, inhyrda projektledare etc.<br /><br />Att den kreativa näringen ändå är så framgångsrik tyder på att det inte är mängden pengar i sig som får den att växa, utan hur stödet är utformat. För i praktiken når bara en liten del av alla pengarna fram till rätt mottagare. En kraftfullare satsning på de kreativa näringarna behöver alltså inte kosta mer pengar, men kan ge betydligt större effekt om den görs på rätt sätt.<br /><br />Detta var min summering efter att ha lyssnat på debatterna i början av andra dagen på Generator. Jag konstaterade avslutningsvis att denna viktiga fråga dock inte kom upp i debatten.<br /><br />Den som inte läst min krönika i sin helhet kan göra det här:<br />http://sydsvenskan.se/ekonomi/thomas-frostberg/article572932/Mindre-pengar-kan-ge-mer-kreativitet.htmlAnonymoushttps://www.blogger.com/profile/09699971611181380222noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5738636268062417671.post-50761611534966264352009-11-21T12:10:42.398+01:002009-11-21T12:10:42.398+01:00Instämmer helt i din slutsats att professionellt s...Instämmer helt i din slutsats att professionellt skapande skall ersättas - en tråd jag tagit upp innan handlar om att bredbandsleverantörerna borde betala avgift till STIM o andra rättighetsorganisationer. De genererar intäkter på brott mot upphovsrätten.@thosonhttps://www.blogger.com/profile/16486125581098632201noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5738636268062417671.post-22683824423577844642009-11-21T11:32:09.841+01:002009-11-21T11:32:09.841+01:00Jag läser det nog som att Håkan Lindgren är ute ef...Jag läser det nog som att Håkan Lindgren är ute efter den rosenskimrande bild många journalister och mediebloggare har av "gratiskulturen". Många mediebloggare - Anders Mildner och Olle Lidbom t ex - författar ,manifest som går ut på att alla måste följa de modeller som växer upp i gratis- eller halvgratiszonen: bjud in publiken att delta i skapandet, gör allting tillgängligt i realtid, twittra och blogga i varenda kaffepaus eller medan du jobbar, och tänk inte för mycket på att ta betalt. Det är klart att det finns en massa uppfinningsrikedom och idealitet där men samtidigt viftar man undan frågan om hur man ska dra in pengar utan att tigga (de flesta kontnärer och mediemakare tycker med rätta att det 'är förnedrande om man måste stå med mössan i handen för att kuna fortsätta en månad till eller slutföra ett jobb). <br /><br />Bredband är gratis, tycker geek-kidsen och många vanliga Svenssons, därför ses också aktiviteten som gratis. men det är inte gratis bara för att ISPer och skolor subventionerar bredband och datorer, och att ligga i framklanten med sin datorutrustning kostar fortfarande en bra slant. Vem ska betala den om inkomstläget blir alltför osäkert? Man kanske kan jämföra med billigjobben i Balticum och de halvuttalade kraven på att vi skulle ha samma löner här i Sverige: man kan antingen hävda att det är varje företags rätt att sätta sina egna löner överlag, och då får vi ett race to the bottom, för om några är betydligt mera slimmade och tycks erbjuda samma tjänster snabbare och billigare så har i längden inget företag råd att ligga kvar på de löner som fanns tidigare, betala vettiga pensioner och försäkringar etc. Eller man kan hävda att det är viktigt att trycka på för högre löner, att strälla upp för de andra. Jag utgår från att man kan vara emot lönedumpning utan att det handlar om enbart nationell egoism. Och på smma sätt som du sa: att lägga ut saker gratis kan vara ett jättebra initiativ men det ska vara ett fritt val, inte något som "alla måste göra". <br /><br />En del av den dåliga kvaliteten i "gammelelmedia" som du är inne på handlar ju också om att tidningar och tv har sänkt ambitionerna eller satsat på mera direkta underhållningsnyheter. Reportage t ex, både i tidningar och tv, är mycket kortare och mera inställsamma idag än för 15-20 år sedan, faktakollen är sämre och intervjuer som tar sig tid har nästan försvunnit från svensk radio. Det är klart att det blivit svårare att sälja media vid leverans <i>på nyheter</i>, eftersom de inte kan skyddas någon löngre tid när de väl publicerats - förr hade man åtminstone ett dygns försprång innan andra kunde koppa ens avslöjande llee rvinkel, idag kan det göras på fem minuter - men det är ju bra om man försöker.<br /><br />Skulle gärna vilja förtydliga en sak med de sista raderna i min förra replik. Det viktiga är att de som står bakom ett verk, en skiva eller en tidning både artist och distributör - kan begära pengar för det också när det inte går runt ekonomiskt i realtid. Det tar ofta mycket längre tid att få ett stadigt nettoflöde av pengar från sin verksamhet, att hamna på plus i realtid, än det tar att bli uppmärksammad. Det vet många musiker och författare men man säger det inte gärna högt i intervjuer. Om det man gör måste bära sig från dag ett, samtidigt som man stryper alla slags anslag, så blir många saker helt omöjliga att göra på kommersiella villkor. Det där utrymmet för att satsa framåt är mycket viktigare än att copyrighten ska räcka i hundra år - det senare är en helt ohållbar policy.Steviehttps://www.blogger.com/profile/08577721604638397743noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5738636268062417671.post-45107723386556688672009-11-21T10:25:21.818+01:002009-11-21T10:25:21.818+01:00Jag ser inte heller någon motsättning mellan gör-d...Jag ser inte heller någon motsättning mellan gör-det-själv kulturen som skapar utifrån ett starkt uttrycksbehov och etablerade musik/journalistik/konstskapare som utövar sitt yrke professionellt. Jag tycker nätet är en fenomenal kanal där dessa former kan utvecklas parallellt, det måste vara valfritt för en skribent eller musiker att lägga upp sina alster om man inte skrivit kontrakt med bolag eller är anställd i mediebolag. <br />Det jag reagerade på i Håkan Lindgrens resonemang var att han generaliserat skriver ”En generation som tycker att det är självklart att de inte kan förvänta sig betalt för sitt skapande arbete är en mycket vacker gåva till framtidens politiker och företagsledare.” Den bilden stämmer inte med den digitala verkligheten där många musiker bygger egna sajter och bolag på nätet, använder den arena som nätet skapar för att sprida sitt skapande. Visst tjänar MySpace ägare Rupert Murdochs News Corporation pengar på att många delar med sig, men att en generation har upptäckt mängder med ny musik genom att fildela gör inte alla till ”smitare” som för all framtid kommer att rösta på Piratpartiet. <br />Utan alternativa mediesajter som sprider dokument och ögonvittnesskildringar om förtryck, tortyr och övergrepp skulle de traditionella medierna vara utan viktiga nyhetskällor. I dagens Kina är bloggare och ”barfota-journalister” en demokratisk kraft som regimen gör allt för att straffa, både på elektronisk och fysisk väg. <br />Detta är två exempel på att bilden av den digitala ”gratis-kulturen” som Lindgren målar upp i sitt debattinlägg känns väldigt svart-vit, nätverkligheten har fler nyanser än han lyfter fram.@thosonhttps://www.blogger.com/profile/16486125581098632201noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5738636268062417671.post-71073101134385200382009-11-21T02:46:41.010+01:002009-11-21T02:46:41.010+01:00Om den fria fildelningen inte hade funnits på plat...Om den fria fildelningen inte hade funnits på plats under flera år hade itunes fortfarande kostat en dollar per låt. Itunes är ingen lösning bara för att du och dina journalistpolare gillar det (jag har aldrig köpt en ituneslåt i hela mitt liv eftersom jag inte är macofil, jag har använt billigare tjänster eller laddat ner privat, å andra soidan köper jag forfarande en hel del lagliga cd- och dvd-skivor). Alltså, vad Håkan gör som sticker i ögonen på många plastrebeller är att han etablerar ett maktperspektiv i sin diskussion. Och att han vägrar lå¨ta vissa unga och fräcka kreatörer känna sig särbehandlade och speciella...<br /><br />Storbolagen kommer inte att bete sig schysst om det ses som konstigt att begära lön för journalistik, musik,. böcker etc och den lönen måste vila på en finansiering som räcker längre än bara till nästa singel, nästa artikel, nästa kvartal, annars kommer det bara att göras halvdana och sejfande amatörjobb.<br /><br />Du som gammal popjournalist borde ju veta att många kända akter inte går runt ekonomiskt förrän långt fram i sin karriär. Även om de säljer miljoner skivor och ligger på ett bolag som *inte* blåser dem på pengarna kostar det i uppbyggnadsskedet mycket att göra skivor och att turnera. Varken Clash eller Genesis bar sig ekonomiskt förrän efter flera album - The Clash gick faktiskt inte med svarta siffor förrän i slutet av sin karriär. Dessa villkor gäller för massor av band, filmare och författare och så har det varit under hela 1900-talet - om det inte funnits stöd för uppphovsrätten och vettiga möjligehter att bevaka den hade de inte kunnat jobba och vi hade fått en ständig Idol-offentllighet av glaserade amatörer och barbiedockor. <br /><br />Medborgarlön för konstnärer eller att leva på sin blogg är inte heller några alternativ. Det som behövs är just precis en modell där kreatören kan ta betalt för sitt verk på hyfsat lång sikt, därmed inte sagt att det är bra när Disney låser in Musse Pigg i tvåhundra år.Steviehttps://www.blogger.com/profile/08577721604638397743noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5738636268062417671.post-65217193092498563162009-09-02T21:06:59.178+02:002009-09-02T21:06:59.178+02:00Med tanke på att Lund ansöker om att få bli Kultur...Med tanke på att Lund ansöker om att få bli Kulturhuvudstad 2014 är det förbaskat pinsamt att kommunen inte gör något för att rädda filmstudion. Kulturlivet i Lund är ju inte direkt slösande rikt som det är...Björn Lhttps://www.blogger.com/profile/18106624101602873111noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5738636268062417671.post-64260954392845134472009-09-02T17:42:50.627+02:002009-09-02T17:42:50.627+02:00Jag borde såklart kollat fakta först! Filmstudion ...Jag borde såklart kollat fakta först! Filmstudion har alltid varit en egen förening, men levt med ekonomiskt bistånd från bla Universitetet. Rätt ska vara rätt!@thosonhttps://www.blogger.com/profile/16486125581098632201noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5738636268062417671.post-27865049659363880362009-09-02T16:27:22.023+02:002009-09-02T16:27:22.023+02:00Lunds Universitet har inget annat än bistått Films...Lunds Universitet har inget annat än bistått Filmstudion, bland annat med lokaler till kontor och bibliotek. Universitetet har alltså ingen "egen" Filmstudio. Filmstudion är och har varit sin egen.<br />Däremot kan man diskutera kommunens roll, speciellt med tanke på Lund2014-ansökan.charleshttps://www.blogger.com/profile/15527132807707860272noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5738636268062417671.post-79111043070146911662009-02-09T08:23:00.000+01:002009-02-09T08:23:00.000+01:00Jag ser definitivt möjligheter med de nya ekonomie...Jag ser definitivt möjligheter med de nya ekonomierna som kan skapas på nätet, men även där måste man som kulturskapare överleva på sina verk. Änsålänge handlar det mesta i nätekonomierna om att sprida vidare alster som skapats för biograf, för tryck eller för traditionell TV ( undantaget musik som snbbast hittat modeller för spridning via betaltjänster ). Hur skapar en producent en vettig ekonomi för en filmproduktion på nätet om man INTE kan ta betalt för de unika besökarna utan ens verk sprids vidare genom fildelning? Det är en ekvation som inte går ihop.@thosonhttps://www.blogger.com/profile/16486125581098632201noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5738636268062417671.post-16950092286618992192009-02-08T13:20:00.000+01:002009-02-08T13:20:00.000+01:00Trots 10 år som fildelningen har pågått finns det ...Trots 10 år som fildelningen har pågått finns det <B>inga</B> larmrapporter och/eller forskningsresultat som kan stödja uppfattningen att den på något sätt hotar samhället - branschen eller alla dess sk "kulturarbetare" - tvärtom: http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1058&a=881232<BR/><BR/>Därför är ditt <I>problem</I> endast ett <B>fiktivt</B> problem utan substans - dålig propaganda helt enkelt - <BR/><BR/>Problemet med tänkare som du är att de sitter fast i konventioner - regler och attityder som hör den "reella världen" till och som tror att alla dessa untan vidare kan appliceras på den sk "cyber världen" - Tyvärr fungerar "cyber världen" på ett helt annat sätt och alla dessa tusentals miljoner människorna som regelbundet lever där för kortare och längre stunder har fått helt andra attityder.<BR/><BR/>Tänkare som så självsäker tar avstånd från detta faktum och som kommer med tvärrsäkra argument som eventuellt kan gälla i den reella världen kommer aldrig att förstå att Internet inte bara är en värld för sig - med en egen uppsättning regler - konventioner och attityder - utan att den även har haft <B>revolutionerande</B> effekter på den reella världen och människors uppfattning om sin omvärld<BR/><BR/>Sådana tänkare <B>vill inte</B> lära sig något nytt (genom att t ex sätta sig in i hur det fungerar) - se - och höra annat än det som passar deras egen trånga värld.Donsanhttps://www.blogger.com/profile/12246817033477033925noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5738636268062417671.post-34502307805309493602009-02-08T12:42:00.000+01:002009-02-08T12:42:00.000+01:00Du undrar om avtalen med oss medverkande skribente...Du undrar om avtalen med oss medverkande skribenter angående spridningen i pdf-version. Jag kan svara att vi alla gav medgivande. Däremot erbjöds ingen ytterligare betalning. Arvodet var överenskommet långt innan idén om pdf-version kom upp på bordet.<BR/><BR/>Jag ser heller inget skäl till att få mer betalt bara för att webb-publiceringen kompletteras med en publicering via The Pirate Bay, av samma digitala pdf-version.rasmushttps://www.blogger.com/profile/15858094265434661344noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5738636268062417671.post-70153582390674548162008-12-08T10:31:00.000+01:002008-12-08T10:31:00.000+01:00Egentligen borde Ipred i första hand inte diskuter...Egentligen borde Ipred i första hand inte diskuteras som en fråga om upphovsrätt utan om rättssäkerhet. Lika självklart som att musiker, författare m.fl har rätt att tjäna pengar på sitt arbete är det att lagar ska upprätthållas av staten inte av företag. Detta är en lag som kommer att gynna de stora företagen medan de små kommer att fortsatt se sig bestulna.Anonymoushttps://www.blogger.com/profile/09855408007548814562noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5738636268062417671.post-88959373503008804002008-11-14T22:39:00.000+01:002008-11-14T22:39:00.000+01:00Faktum är att vi "upphovsrättsreformister" redan f...Faktum är att vi "upphovsrättsreformister" redan för länge sen diskuterat de här frågorna på ett konstruktivt sätt med utgångspunkten "hur skulle det kunna funka istället?".<BR/><BR/>Medan "ni" i branschen har stått i en hörna och skrikit "Stööööld!" i falsett, blundandes och med fingrarna i öronen....<BR/><BR/>Det nya är väl att det nu även tydligt har kommit en del kända artister till tals med samma åsikter.Jörgen Lhttps://www.blogger.com/profile/01416587956386787526noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5738636268062417671.post-81325781358983686142008-11-14T15:38:00.000+01:002008-11-14T15:38:00.000+01:00Thoson, du verkar vilja debattera fildelning och i...Thoson, du verkar vilja debattera fildelning och inte aktuellt lagförslag.<BR/><BR/>OK. Men du, om du vill stoppa fildelningen (i strid med en hel del forskning som säger att fildelning är bra för kulturkonsumtionen), kan du då argumentera för vad som är bra med IPRED ens ur det perspektivet?<BR/><BR/>1) Hur kommer IPRED stoppa fildelningen? Se på Finland, t ex. Där fortsätter fildelningen att öka trots fildelningslagar. Tänk på att fildelning idag sker över MSN, mobiltelefoner (bluetooth t ex) och bärbara minnen...<BR/><BR/>2) Hur försvarar du IPRED-förslaget utifrån rättsäkerhetsperpektivet? Menar du att det är rättsäkert med civilmål där beviset är indicier i form av IP-nummer på skärmdumpar och loggfiler? Vad säger du om principen med kravbrev där konsekvensen av att inte betala är att man stäms i domstol (det som många upplever som utpressning, se Damnark, UK och USA). Att privata intressen får begära ut personuppgifter kopplade till IP-nummer när polisen inte får göra samma sak om det inte gäller grova brott?<BR/><BR/>Du vill diskutera fildelning när motståndet till IPRED tar sin grund i rättsprinciper.<BR/><BR/>Men jag förstår inte hur IPRED ska hjälpa fildelningsmotståndarna stoppa fildelningen heller. Det är en skendebatt.razorhttps://www.blogger.com/profile/00892146614490342858noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5738636268062417671.post-65554486685361834982008-11-14T01:23:00.000+01:002008-11-14T01:23:00.000+01:00Och samtidigt hittar jag tiotals utländska filmer ...Och samtidigt hittar jag tiotals utländska filmer som inte släppts eller antagligen kommer att släppas i Sverige. Man From Earth är en independentfilm som inte haft någon marknadsföring alls men ändå kommit att bli väldigt populär film tack vare fildelningssidor som TPB och troligen tjänat in det tiodubbla i intäkter än vad den annars skulle gjort.<BR/><BR/>Dessutom finns det trackers utöver TPB inriktade på enskilda ämnen som har utbud ingen skiv- eller filmbutik i världen skulle kunna slå, och samtidigt har kvalitetskriterier där filmen/skivan inte får ha dålig kvalitet.Jhttps://www.blogger.com/profile/03076900531653933626noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5738636268062417671.post-53216198096999149332008-11-13T20:39:00.000+01:002008-11-13T20:39:00.000+01:00Jag blir mest förvånad över att ett inlägg om IPRE...Jag blir mest förvånad över att ett inlägg om IPRED-lagen plötsligt handlar om hurvida fildelning är okej eller inte. Det är ju där diskussionen tagit fel vändning. IPRED handlar ju snarare om att man vill ge privata aktörer befogenheter som inte ens polisen har. Och att man på detta sätt kränker den personliga integriteten och att det sker mycket tvivelaktigt om man ställer det i förhållande till brottet som begåtts.<BR/>Det är ju en fråga om rättssäkerhet eller inte...<BR/>Att sedan kulturarbetare blivit så pass desperata att de är villiga att riskera personlig integritet samt rättssäkerheten för att få sina pengar är väl, tror jag, det som resulterat i en mycket upprörd storm! Det är två skilda saker att vara för eller emot fildelning eller för eller emot IPRED. Och i detta fal måste jag påstå att det är kulturarbetare som blivit rabiata först och inte skyr några medel i sin kamp om copyright. <BR/>Tänk om deras krafter samlats för samma lag när det handlat om nätpedofiler eller något liknande brott till storleken istället. <BR/>Varför skall kulturen få möjligheter som inte ens polisen har för att lösa betydligt grövre brott?Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5738636268062417671.post-22911836378443878622008-11-13T19:41:00.000+01:002008-11-13T19:41:00.000+01:00Man kan ha olika åsikter kring fildelning, och om ...Man kan ha olika åsikter kring fildelning, och om det skadar artister eller <BR/>inte (det finns undersökningar från bl a KTH och Harvard som visar att <BR/>fildelning gynnar artister, och att fildelare går mer på bio och köper mer <BR/>musik än andra). Men den diskussionen hör inte hemma ihop med IPRED.<BR/><BR/>Vad IPRED handlar om är om vi ska ge en viss typ av industi (och <BR/>privatpersoner som är upphovsmän) polisbefogenheter och rätt att kränka <BR/>vanliga medborgares integritet och rättssäkerhet. Det finns ingenting i <BR/>EU-direktivet som säger att man måste tvinga internetleverantörer att lämna <BR/>ut IP-adresser för sina kunder till privata intresseorganisationer eller <BR/>privatpersoner som gör förfrågningar.<BR/><BR/>Det blir fritt fram att få reda på vem <BR/>som finns bakom ett IP-nummer på internet, bara man är upphovsman, som t ex <BR/>jag är (t ex om man tagit en bild med sin digitalkamera, eller skrivit en <BR/>liten dikt). Det här kommer helt att avskaffa integriteten, och <BR/>rättssäkerheten, på nätet.<BR/><BR/>IPRED hör inte hemma i ett rättssamhälle, helt enkelt.Leohttps://www.blogger.com/profile/10313889223116100180noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5738636268062417671.post-52511034056471349992008-11-13T18:18:00.000+01:002008-11-13T18:18:00.000+01:00Bimboboy, du bör fundera på hur du ska få in penga...Bimboboy, du bör fundera på hur du ska få in pengar UTAN att sälja exemplar. Exemplarförsäljning fanns som en bra intäktskälla för som gjorde musik under en kort historisk period. <A HREF="http://swartz.typepad.com/texplorer/2008/11/kulturarbetare-missförstår-exemplarförsäljning-död.html" REL="nofollow">Den perioden är över nu</A>. Det kommer ju nya tjänster som Spotify där folk betalar flat fee och sedan hamnar en liten skärv till sist hos upphovsmännen när alla bolag emellan har tagit sitt. Eller så får man fundera på hur folk försörjde sig innan exemplarförsäljning kom och gick.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5738636268062417671.post-24040868706721590942008-11-13T18:17:00.000+01:002008-11-13T18:17:00.000+01:00BRA! Stå upp för din rätt att ta betalt ! Det komm...BRA! Stå upp för din rätt att ta betalt ! Det kommer att löna sig i längden,@thosonhttps://www.blogger.com/profile/16486125581098632201noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5738636268062417671.post-47479859816216747062008-11-13T16:21:00.000+01:002008-11-13T16:21:00.000+01:00Åh, äntligen ett vettigt blogginlägg om fildelning...Åh, äntligen ett vettigt blogginlägg om fildelningsdebatten! Jättebra skrivet! :) Jag bloggade också om det hela men var tvungen att stänga av kommentarerna på inlägget för jag orkade inte med alla elakheter jag fick från piratanhängare.<BR/><BR/>Det är tråkigt att många fortfarande anser att de har rätt att bestämma över det andra har skapat. Jag ger ju själv ut flera av mina låtar gratis för att jag vet att det är ett bra sätt att nå ut till flera personer på och göra sig ett namn. Men samtidigt drömmer jag ju om att kunna leva på musiken i framtiden, som de flesta andra artister, för att få in pengar och kunna göra ännu mer musik. Men det är svårt när folk hellre vill ladda ner gratis.Dennis Alexis Hellströmhttps://www.blogger.com/profile/14590058456713055203noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5738636268062417671.post-20869060982234986592008-09-20T10:50:00.000+02:002008-09-20T10:50:00.000+02:00This comment has been hidden from the blog.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5738636268062417671.post-73303945437007313512008-09-20T10:26:00.000+02:002008-09-20T10:26:00.000+02:00This comment has been hidden from the blog.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5738636268062417671.post-60024950746363388552008-06-19T09:03:00.000+02:002008-06-19T09:03:00.000+02:00Intressant hur olika man kan tolka undertext. För ...Intressant hur olika man kan tolka undertext. För mig är ett citat som detta "Han gasade mullvadar med bilavgaser, sköt harar från fönstret...! en del i den beundrande undertext som reportaget andas. Särlingen, elitisten och den benhårde och handlingskraftige affärsmannen som de intervjuade beskriver blir i textens redigering en skamlöst extravagant och motvilligt beundrad karaktär. Och konstvärldens beroende av dessa mecenater kan inte illustreras tydligare än Ernst Billgrens svar "Det finns bara två saker jag inte kommenterar, kungahuset och GErad De Geer."@thosonhttps://www.blogger.com/profile/16486125581098632201noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5738636268062417671.post-90784073743172600522008-06-17T17:16:00.000+02:002008-06-17T17:16:00.000+02:00Förstår inte på vilket sätt Aagårds text är beundr...Förstår inte på vilket sätt Aagårds text är beundrande...? Han tecknar ju en nidbild av De Geer, komplett med komprometterande fakta och tydligt mellan-raderna-förakt! Och vilken är sensmoralen, menar du? Men håller med om att det var en intressant text.Anonymousnoreply@blogger.com